Storytel Q2 2025 - Hur fortlöper tillväxten? Bättre än vad siffrorna visar?
Storytel Q2 2025
Storytel har presenterat sin delårsrapport för andra kvartalet 2025. Rapporten visar på fortsatt tillväxt i både intäkter och abonnentbas, samtidigt som lönsamheten stärkts avsevärt. Bolaget rapporterar ökad omsättning och förbättrade marginaler jämfört med föregående år, drivet av en stark nettoökning av prenumeranter och kostnadskontroll. Samtidigt dämpades den redovisade tillväxttakten av en ogynnsam valutautveckling under perioden
Omsättning och segmentutveckling
Koncernens nettoomsättning under Q2 2025 uppgick till 958 MSEK, en ökning med 4 % jämfört med Q2 2024 (924 MSEK) Justerat för valutakursförändringar motsvarar detta en intäktstillväxt på 8 % på årsbasis. Tillväxttakten har därmed mattats av något jämfört med tidigare – men den underliggande tillväxten (i konstant valuta) ligger nära mitten av bolagets helårsguidance på 7–10 % för 2025.
På segmentnivå stod Streaming-verksamheten för 853 MSEK av intäkterna, en ökning med blygsamma 2 % mot föregående år (834 MSEK). Valutajusterat var dock streamingintäkternas tillväxt cirka 7 %, vilket indikerar att den faktiska efterfrågan och konsumtionen av tjänsten ökade mer än vad den rapporterade siffran antyder. Den lägre rapporterade tillväxten beror på att den svenska kronan stärkts jämfört med för ett år sedan, vilket minskar värdet av Storytels utländska intäkter i SEK.
Publishing-segmentet utvecklades starkt och omsatte 299 MSEK, en ökning med 14 % från Q2 2024 (263 MSEK) Även här var valutapåverkan marginell; i fasta valutakurser växte förlagsintäkterna med ungefär 15 %. Den höga tillväxten inom Publishing inkluderar bidrag från det svenska förlaget Bokfabriken som förvärvades tidigare under året – enligt bolaget bidrog Bokfabriken med ca 10,6 MSEK i kvartalet, vilket utgör en del av segmentets intäktsökning.
Omsättningstillväxt med och utan valutapåverkan.
Om vi tar hänsyn till valutakurseffekten så har den reducerat den rapporterade tillväxten betydligt – t.ex. hade koncernomsättningen blivit omkring 998 MSEK (+8 %) om valutakurserna legat på samma nivå som under Q2 2024, jämfört med 958 MSEK (+4 %) faktiskt rapporterat. Streaming-intäkternas rapporterade ökning på 2 % omvandlas till ca 7 % tillväxt i konstant valuta, vilket motsvarar ungefär 38 MSEK högre streamingomsättning om vi bortser kronförstärkningen. Publishing-segmentet påverkades mindre av valutan ( Då Storytels publishing består majoritet av svenka förlag). Detta illustrerar att valutamotvinden under kvartalet "minskade" den redovisade omsättningsökningen med cirka 40 MSEK totalt, huvudsakligen inom streaming.
Abonnenttillväxt och ARPU
Den underliggande drivkraften för intäktsökningen är tillväxten i antalet prenumeranter. Under Q2 2025 hade Storytel i genomsnitt drygt 2,5 miljoner betalande abonnenter, vilket motsvarar en ökning med cirka 11 % jämfört med ett år tidigare. Den starka kundinflödet visar att efterfrågan på bolagets tjänster fortsätter öka på både mogna och nya marknader, trots ökad konkurrens. Enligt bolaget växte abonnentbasen i Norden med omkring 7 % under kvartalet, medan en stor del av nettoökningen kom från Storytels tillväxtmarknader utanför Norden.
Samtidigt föll ARPU jämfört med föregående år, vilket dämpar omsättningstillväxten per kund. Snittintäkten per abonnent uppgick under Q2 2025 till cirka 116 kronor per månad, att jämföra med omkring 127 kr under Q2 2024. Detta motsvarar en nedgång på ungefär 9 % i ARPU. Bolaget förklarar ARPU-fallet främst med negativa valutaeffekter samt med den förändrade mixen av kunder – Storytel har expanderat i flera tillväxtmarknader utanför Norden där prisnivåerna generellt är lägre. Exklusive valutaeffekten skulle ARPU-nedgången ha varit mer modest. Den starka kundtillväxten (+11 % abonnenter) har emellertid mer än väl kompenserat för det lägre ARPU, vilket avspeglas i att streamingintäkterna fortfarande ökade på årsbasis.
Valutakursens påverkan på resultatet
Under Q2 2025 har valutakursrörelser haft en påtaglig negativ inverkan på Storytels redovisade siffror, givet att en stor del av intäkterna genereras utanför Sverige (i andra valutor) medan rapporteringen sker i SEK. Som nämnts ovan var koncernens omsättningstillväxt +4 % rapporterat, men skulle ha varit ca +8 % vid oförändrade valutakurser. Det innebär att cirka 40 MSEK i intäkter “försvann” på grund av en starkare krona jämfört med Q2 2024.
Bodil betonar att en “stark valutamotvind” är en huvudförklaring till de lägre snittintäkterna per kund. Om valutakurserna legat kvar på fjolårets nivåer hade ARPU-nedgången varit avsevärt mindre – sannolikt hade ARPU då legat nära 120 kr istället för 116 kr, givet att merparten av tappet kom från valutaomräkningar. Valutamotvinden dämpar således intäkterna per användare och totala omsättningen, trots att utvecklingen (kundtillväxt och konsumtion) är stark.
Marknaden skickade ner aktien cirka 7% idag. Men jag tror att man inte riktigt har tittat "igenom" siffrorna ordentligt.
Passade på att öka på innehavet då jag anser att dom gör rätt saker.
/JigCap

Kommentarer
Skicka en kommentar