Lyko - Misperception from investors
Möjligheter kan skapas på aktiemarknaden när din perceptionen skiljer sig från övriga investerare. Ett bra sådant exempel nu är i min mening marknadens syn på Lyko.
Lyko är på alla sätt och vis ett fantastiskt bolag som har växt sin omsättning med i snitt över 20% från sin börsintroduktion 2017. Bolaget drivs idag av Rickard Lyko som med familjen Lyko äger runt 50% av bolaget. Rickard har gång på gång i både kvartalsrapporter och i olika intervjuer sagt att dom prioriterar lönsam tillväxt framför absolut lönsamhet.
Lyko talar till en helt annan kund än tex aktörer som Kicks, Matas, Douglas eller Sephora. Matas köpte förövrigt nyligen upp Kicks. Vad alla dessa konkurenter har gemensamt är att dom är stagnerade men lönsamma slowmovers. Dom sista åren har tex Matas, Kicks och Douglas växt runt 2-6% yoy.
Dessa bolag har runt:
Omsättningstillväxt: 2-6% under 5 år
Bruttomarginal: 45%
EBITDA: 15%
EBIT: 10%
Vinstmarg: 7%
Lyko är inte i närheten av att ha dessa siffror ännu då absolut tillväxt som sagt är prio och där nyligen ett stort lån på cirka 450 Milj tagits för att bygga ut lager och automation för att möta den kraftiga tillväxten bolaget har.
Norden (Sverige, Norge, Finland) Är lönsamma marknader där perioden Jan-Sep 23 har en omsättning om 1,923 yards med en EBIT om 196 milj med en marg om 10% och dom har växt 21% mot motsvarande period 2022. Danmark växer dom starkt i men inte ännu lönsamma, inte prioriteras (Matas hemma marknad) men på god väg enligt Rickard.
Europa växer med cirka 82% under perioden Jan-Sep 23 även fast man har haft problem med den köpta marknadsföringen (ligger utanför Lykos påverkan) till 103milj med en EBIT om -30 milj och en marginal om -28% (Upp från -39% året innan) Så här skalas det fort åt rätt håll och Lyko säger att man ser samma mönster som man tidigare såg i dom nordiska länderna.
Det ligger även här koncerngemensamma kostnader på -113 milj för samma period. Men iom att Lyko växer så som dom gör så kommer skalfördelarna gör att detta blir en mindre absolut kostnad på sikt.
Ludwig Wittgenstein ” If you choose the wrong words, you have the wrong description and then the wrong explanation”
Så investerare och analytiker tycker att Lyko inte visar samma lönsamhet som sina konkurrenter och inte verkar ta hänsyn till deras capex tunga inventeringar som det innebär att investera i lagerutbyggnader med automation. Sätta management på plats i valda marknader i Europa etc.
Man ska tänka på att detta är kostnader som tas innan dom syns i intäkterna. Ratio är inte 1-1 här. Utan analytiker och investerare väljer att i princip att endast titta på P/E tal vilket är helt fel nyckeltal att titta på här.
Lyko
Omsättningstillväxt: 20% under 5 år
Bruttomarginal: 45%
EBITDA: 6,5%
EBIT: 2,5%
Vinstmarg: 1,4%
Benoit Mandelbrot ”Failure to explain is caused by failure to describe “
Rickard säger att målet är att omsätta 10 yards till 2028 och på längre sikt bli större en Douglas som i dagsläget omsätter över 30 yards.
Hur ska man värdera Lyko idag givet 2028 års målsättning om 10 yards i omsättning och tron på att dom kommer att nå det målet? 2028 är fyra år bort och som alla vet kan mycket hända på vägen. Men går man på vad Lyko hitintills har exekverat så tror jag på deras guidning framåt är rimlig, så kan vi göra följande antaganden.
Omsättningen 2028: 10 yards
Bruttomarginal: 45%
EBITDA: 10% (18%)
EBIT: 6,5% (9%)
Vinstmarginal: 2,5% (6%)
Antal aktier: 15,3 milj
Vpa: 16kr (42kr)
Multipel: 20 (10)
Dagens kurs: 109kr
Implicit värde 2028: 326kr 196% (420kr 390%)
Här bör tilläggas att jag inte har skruvat upp Lyko på full sving i marginaler och en årlig tillväxt runt 20% då jag fortsätter tro på deras vilja att investera i deras tillväxt framåt och som i ett andra steg att utmana Douglas. Så tal inom parantes motsvarar full marginal med avstannad tillväxt ( under 10%) och ett fokus på endast lönsamhet. Dessa marginaler är tagna från Matas som har varit ett snitt i över 8 år innan köpet av Kicks.
Fortsätter man som man gör med den energin som Rickard har så tror jag definitivt att detta är möjligt. Varumärket Lyko börjar verkligen spridas bland unga i flera länder och jag tror att detta kommer accelerera framåt.
Avslutningsvis så har Rickard sagt att hans mål är att bli som IKEA och HM ute i världen. Om det blir så får framtiden utvisa.
Mycket aktier har inhandlats runt 100 kr och är nu den största positionen i portföljen.
Kommentarer
Skicka en kommentar