MIPS - Blankarcase eller värdecase?

 Mips!

"Vad gör du i Mips som värdeinvesterare?" "Det är ju ett jäkla hjälmbolag till skyhög värdering!" Finns det något case här? Ja, enligt mig så finns det.


"Mips drivs idag som ett ingrediensvarumärke. Det innebär att Mips säljer sina produkter till hjälmtillverkare som implementerar Mips teknologi i hjälmar som sedan marknadsförs till slutanvändare. Mips arbetar med ett flertal av de större hjälmtillverkarna i världen inom kategorin sporthjälmar, men säljer även bolagets lösningar till varumärken verksamma inom kategorierna motorcykel- och säkerhetshjälmar. Hjälmar utrustade med Mips teknologi prissätts ofta något högre och premien för Mips-produkten börjar från 15–20 USD och uppåt."


Mips har dom senaste 18 månaderna haft en tung resa på börsen som till stor del beror på vikande försäljning till hjälm producenter som i sin tur har haft en vikande försäljning till slutkund. Lagern har varit välfyllda och nya ordrar/beställningar har fått vänta. Samtidigt har Mips fortsatt att satsa och anställt fler implemtationsingenjörer men upplever ändå att dom inte hinner med alla inkommande projekt från sina kunder.

Mips är inriktade på tre kategorier av hjälmar.

*Sport

*Motorcykel

*Säkerhet


Jag går inte in djupare på Mips teknologi. Men den bygger i grunden på att skydda hjärnan mot den roationsrörelse som kan uppstå vid en olycka när du bär hjälm. Mer finns att läsa på deras hemsida.


Nu går vi in närmare på caset och varför jag tror marknaden underskattar Mips och varför det nu finns en felprissättning i aktien.

Mips har ett uttalat mål om att omsätta 2 miljarder till 2027 med en Ebit om minst 50% och att kunna dela ut 50% av vinsten. Den största delen av dagens intäkter kommer från kategorin sport och då framförallt underkategorin cykel. Även under den stora pandemi boostade försäljningsåren var intäkterna från cykel.

Tittar man på den totala hjälmmarknaden så uppgår den till cirka 550milj hjälmar årligen. Mips säger att dom når genom sina nuvarande kunder och kategorier cirka 195milj hjälmar årligen. Men där är dom inte ännu - på långa vägar.



Att implementera Mips teknologi i en hjälm kostar cirka 50kr för tillverkarna. Mips har som regel att inte använda sin teknologi i hjälmar under 200kr då dom oftast inte når upp i dom säkerhetskrav som Mips ställer på hjälmen för att få använda deras skydd.


Den marknad som är mest underpenetrerad är kategorin säkerhet, det är den marknad som har störst adresserbara användare.

Räknar vi på årets omsättning om 357milj så motsvarar det lite enkelt räknat att dom implementerade cirka 7,1 milj hjälmar under 2023. 

För att nå upp till deras mål om 2 miljarder så måste man nå cirka 40 milj hjälmar årligen. Är detta görbart? Jag skulle svara ja på den frågan, och jag vågar nästan säga att jag tycker det är i underkant. Jag tror att dom kommer att nå över 50% av sin i dagsläget adresserbara marknad om 195 milj hjälmar årligen. Dock kanske inte innan 2027. Detta beror framförallt på vad som sker i kategorin säkerhet nu. Detta är en marknad som dels drivs på av nya regulatoriska föreskrifter framåt då nya säkerhetskrav kommer att ställas på tex vilken typ av hjälm som ska finnas på bla byggnadsplatser.

Mips har jobbat hårt med sitt varumärke, och kännedomen bland kunderna om vad Mips är och innebär är nu hög. Att som konsument välja att inte köpa en hjälm med Mips är något som fler och fler får svårt att motivera. Oftast så beror det då på att man inte vet vad Mips är som kund. Om du som konsument är medveten om fördelarna att köpa en hjälm med Mips så är alternativkostnaden att inte göra det för hög. Om du som hjälmtillverkare inte väljer att implementera Mips i dina modeller så kommer du tappa kunder till konkurrenterna som använder sig av Mips. Men här gör återförsäljarna ett bra jobb med att förklara vad Mips är och innebär.


Omsättningen 2028-2030: 5 yards

Bruttomarginal: 72%

EBITDA: 55%  

EBIT: 50% 

Vinstmarginal: 45%   

Antal aktier: 26,5 milj

Vpa: 55kr  

Multipel: 25

Dagens kurs: 351kr

Implicit värde 2028-2030: 1380kr 290%


Jag har tagit vissa antaganden här. 

*Har en högre omsättning än vad bolaget själva har kommunicerat. Tror denna omsättning nås runt 2028-2030 dels av kategorin säkerhet samt Asiens betydelse framåt.

*Dels så tror jag att marknaden kan belöna Mips med en väsentligt högre multipel än 25 då dom har så starka kassaflöden och är ett premiumvarumärke. Detta kan då vägas upp av den kommunicerade omsättningen om 2 yards.

*Dels så räknar jag på en implementeringskostnad om 50kr per hjälm. Jag tror att den kan vara närmare 60kr i snitt framöver. Mips själva säger att dom adderar förbättringar och därmed kommer att kunna ta mer betalt framöver.

*Dels så är Mips primära marknad i dagsläget USA och Europa. Det finns en jättemarknad i Asien som dom själva ännu inte har bearbetat nämnvärt ännu. Detta kan förändra dessa antagen avsevärt.

Risker i caset.

*Om det visar sig att kunderna slutar efterfråga Mips

*Om efter några patent löper ut 2030 visar sig att varumärket inte är starkt nog framåt. Samt att Mips har misslyckats med att vidareutveckla tekniken samt inneha nya patent.

*Att försäljningen inte tar fart pga fortsatt pressade konsumenter.

*Att försäljningen inom säkerhet inte tar fart pga fortsatt hög inflation inom framförallt byggsektorn.


Några ord om den höga blankningen i aktien. ( 8,7% )

Då i min mening av det jag har kommit över bygger på framförallt värdering så anser jag att blankarna spelar ett högt spel i Mips. Jag anser att deras tes har spelat ut sig redan och att när aktien bottnade i 260kr så borde dom ha täkt sina positioner då jag tror att det för Mips del har vänt här och dom själva märker att den i dagsläget så viktiga cykelkategorin åter har börjat visa på tillväxt då lager åter börjar normaliseras. Sätter dom övriga kategorierna fart så kommer tillväxten bli smått explosiv för Mips från dagens nivåer. Dagsomsättningen i aktien är inte särskilt hög. Så ska det börjas täcka positioner så kan det bli panik för blankarna att komma ur. 

Obs! Detta är en del av min tes och jag kan självklart ha grovt fel.

Disclaimer: Äger aktier som köpts in på 295kr







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

HelloFresh - Dead or Alive?

HelloFresh Vs Cheffelo - Jakten på framtida avkastning

Storytel Q2 2025 - Hur fortlöper tillväxten? Bättre än vad siffrorna visar?